Coyah - Reisverslag uit Groningen, Nederland van BramenTineke Aken - WaarBenJij.nu Coyah - Reisverslag uit Groningen, Nederland van BramenTineke Aken - WaarBenJij.nu

Coyah

Blijf op de hoogte en volg BramenTineke

21 Oktober 2012 | Nederland, Groningen

19-10-2012
Lieve volgers van ons blog! :D

Het is nu 11 dagen geleden dat we ons vorige stukje hebben geschreven dus dat is vrij vlot (voor ons doen ;-) )

Het gaat nog altijd goed met ons. We hebben heerlijk mogen genieten van God's schepping! :D

We hebben net een fantastisch weekend gehad in Coyah! Dit is normaal ongeveer 2 uur rijden vanaf het schip. We hadden de week ervoor nachtdiensten gehad en vrijdagmorgen hebben we een taxichauffeur geregeld. Nadat we lekker geslapen hadden, hebben we onze tas ingepakt om heerlijk 2 nachten weg te gaan :D Dit waren onze eerste nachten buiten het schip sinds onze komst hier dus daar keken we al een tijdje naar uit!

Nadat we gegeten hadden zijn we, totaal een groepje van 5 mensen, om 17.20 u vertrokken. We hadden met Jeanbo (onze taxichauffeur) om 17.30 u afgesproken buiten de haven. In de taxi was met chauffeur plaats voor vijf mensen maar we zaten met zes mensen in de taxi, gezellig bij elkaar op schoot :D. Omdat het zo heerlijk druk was in Conakry en in het dorp Coyah waren we na 3 1/2 uur en slapende benen, eindelijk aangekomen bij het park Milly Mamoudou. Kijk ook www.mamoudou.nl voor meer informatie over dit mooie project, welke onder andere voor werkvoorziening zorgt voor de lokale bevolking.
Aangezien het al donker was toen we aankwamen konden we helaas weinig van het park zien maar onze nieuwsgierigheid werd alleen maar groter.
Na een super warm welkom van Alice en Henk, een heerlijk drankje in de buitenlucht (want hier zijn het wel super lekkere temperaturen) bij een olielampje en een aantal potjes Boonanza zijn we lekker gaan slapen in ons 'hemelbedje'.
De volgende ochtend was Tineke al vroeg wakker en heeft ze lekker in de rivier gezwommen die gelijk naast ons huisje was. Bram heeft 'uitgeslapen' tot 8.30 u. Haha....
Het waren hele fijne huisjes, simpel maar schoon en netjes. Als je het huisje uitstapte dan zag je direct al de rivier stromen. Er zaten flink wat stroomversnellingen in de rivier aangezien dit een bergrivier was. We konden ook 's nachts de rivier horen bulderen.
Na een lekker ontbijt zijn we vertrokken voor een hele mooie wandeltocht. Eerst zijn we door Coyah gelopen. Het was heel grappig want in hetzelfde riviertje dat bij 'onze huisjes' langsgaat waren er nu allemaal kinderen aan het spelen. Alleen het water waar hun in lagen was een stuk meer vervuild, aangezien men hierin hun behoeften doen, de was doen, hun motor wassen etc. (wij hadden het geluk dat het dorp lager lag dan het park waar wij verbleven). Toen we even verder hadden gelopen kwamen we uit bij een schooltje. Hier werden we warm onthaald door een klaslokaal vol met kinderen. Toen we binnenliepen gingen ze allemaal staan! Echt heel leuk. Tineke heeft nog even geposeerd tussen de kinderen in bij een schoolbankje. Bram heeft ook geprobeerd om met de kinderen op de foto te gaan. Alleen waren de kinderen zo enthousiast dat Bram helemaal bedolven werd onder de kindertjes. Haha! Toen hij zijn pet afdeed was het helemaal gedaan want iedereen wou aan zijn haar voelen! hahahah!!!! Hier zijn uiteraard foto's van, deze hopen we z.s.m. ook online te kunnen zetten.
Vervolgens zijn we de natuur ingegaan. Onderweg kwamen we nog langs een timmerman. Alice had deze man opdracht gegeven om meubels te maken. De timmerman heeft toen een soort huisje gebouwd om daar het hout voor de meubels te laten drogen (hij was anders bang dat het gestolen zou worden).
We kwamen ook nog de lokale naaister tegen die hard aan het werk was. Toen we een stukje verder hadden gelopen kwamen we bij een palmwijn-makerij. Dit zijn mannen die in de palmbomen klimmen en daar de kokosnoten uit de boom halen en hier een soort wijn van maken. Wij hebben de sappen wel geproefd maar toen was het nog geen wijn. Het smaakte een beetje zuur maar het hielp wel goed tegen de dorst.
Na 3 uur lopen hadden we de picknickplaats gevonden. Hier stond Henk al klaar met een lekkere lunch: brood, ei, komkommer, tomaat en ham. Ook had hij lekkere koude cola en fanta meegenomen :-D. We konden hier heerlijk zitten met een heel mooi uitzicht over een meer. Het uitzicht werd steeds beter aangezien er locals waren die wat struiken enzo wegkapten. Ook hadden we gezelschap van een grote groep mieren, haha. Hier hebben we even heerlijk bijgetankt en na een uurtje zijn we weer verder gegaan. Onderweg waren er verschillende mensen die gewoon een stukje met ons meeliepen. We zijn veel kinderen tegengekomen die maar al te graag op de foto wilden. Op de terugweg kwamen we een kind tegen (misschien 2 jaar oud) die een baby van 1,5 maand op de arm had, zonder dat er een moeder in de buurt was. Hoezo doen we daar in Nederland zo moeilijk over? haha....
Het was echt een hele mooie tocht en we hebben heerlijk genoten van de cultuur en natuur!
Toen we terugkwamen waren we allemaal zo bezweet dat we gauw onze zwemkleding aandeden en lekker in de rivier zijn gaan zitten. Het was een soort jacuzzi met een lekkere stroom in de rug :-D.
's Avonds hadden we een traditionele maaltijd met rijst en vis (niet echt Bram z'n idee van een lekkere maaltijd maar goed haha). Nadat we even een spelletje hadden gedaan en gezellig gekletst zijn we naar bed gegaan want de volgende dag zouden we een berg gaan beklimmen!

Na weer een lekker ontbijt zijn we tegen 9 uur vertrokken samen met 2 gidsen. Nadat we 10 minuten over de gewone weg hadden gelopen gingen we daadwerkelijk de berg omhoog. Er was daar ook een man die net een palmboom in ging klimmen. Hij had alleen een touw om hem heen (als soort van zekering) en op blote voeten was hij echt razendsnel boven! De bergbeklimming was een echte! Iedere stap die je zette ging ongeveer een halve meter omhoog. Er was niet echt een pad maar gelukkig had onze gids een kapmes mee en hakte hij zich een weg omhoog. Het uitzicht was echt GEWELDIG!!! Wat een mooie natuur!!!! Van een afstand konden we een waterval zien, dit zou ons eindpunt zijn. Na een flinke afdaling kwamen we uit op een lager stuk van de waterval. We moesten hier even wachten en onze gidsen gingen alvast een stukje verder lopen om te zien of het daar begaanbaar was. Toen ze na een half uur weer terug waren bleek dat het niet mogelijk was om daarlangs te gaan, het regenseizoen is nu zo'n beetje op z'n eind en er was teveel water en het was te gevaarlijk. Dus hebben we een alternatieve route genomen: gewoon in de rivier naar beneden lopen. Op sommige stukken kwam het water tot boven de knieën. We moesten ook nog een stuk van ongeveer 10 meter recht naar beneden zien te gaan. Dit voelde als echt survivallen maar het was wel echt super gaaf! Ook was er nog een hele grote giftige spin!! Zelfs Bram vond hem eng! Toen we weer beneden waren kwamen we weer bij de weg uit waar we gestart waren en toen moesten we nog een half uurtje lopen naar een waterval. Dit was dus niet het begin van de rivier maar ergens halverwege. Hier moesten we ook naar toe klimmen en klauteren en door de rivier heen. Maar het was het allemaal waard! Wat een prachtige waterval!! Heerlijk gezwommen en gezeten onder de waterval. We zijn er nog met z'n allen achter geklommen, dit was behoorlijk glad maar wel supergaaf!! Dit water was zo schoon dat je het gewoon kon drinken dus hebben we onze waterflessen met 'watervalwater' gevuld. Lekker fris! :D Toen we weer teruggingen stond Alice ons op te wachten om ons met de auto weer terug te brengen. We hebben met z'n 5en achterin de pickup-truck gezeten, met de achterklep open! Dit was erg grappig en het was helemaal grappig om te zien hoe de locals verbaasd zaten te kijken dat wij zo achterin zaten, terwijl zij zelf op de meest gekke manieren dingen soms vervoeren. Er is ook een grapje over dat goed aangeeft hoe het hier gaat: hoeveel mensen passen er in een taxi? antwoord: altijd nog 1 meer.

Nadat we nog even in de rivier zijn afgekoeld hebben we lekker gedoucht en alle spullen weer ingepakt. Na weer een Afrikaanse maaltijd (rara: rijst en vis haha) moesten we nog even betalen: ruim 8 ton Guineese Franc, haha
We hadden om 15.00 uur afgesproken met Jeanbo en hij reed om 14.45 uur al het erf op! Echt fantastisch! Toen we in de auto stapten begon het te hosen!! Ongelofelijk wat een regen en onweer! Dit heeft de hele terugweg geduurd (2 1/2 uur), waardoor op sommige stukken er een nieuwe 'rivier' en 'watervalletjes' waren ontstaan met allemaal regenwater, wat ook weer allemaal afval meesleurde.
Uiteindelijk zijn we weer veilig bij de haven afgezet door Jeanbo.

Op maandag zijn we lekker naar het Riviera hotel geweest, hier kunnen we als Mercy Shippers heen om gratis gebruik te maken van het 'snellere' internet en het zwembad (mits je er een drankje o.i.d. koopt). Hier hebben we heerlijk gerelaxt en gevierd dat we alweer 4 maanden getrouwd zijn!

De rest van de week hebben we moeten werken (dagdiensten). Dit was wel leuk aangezien we nu wat wondzorg en ontslagen konden doen, wat dan weer niet zoveel gebeurt in de late dienst. Tineke is donderdagmorgen nog naar een weeshuis geweest om met de kinderen te spelen en aandacht en liefde te geven. Vrijdag zijn we naar de ambassade van Ghana geweest om ons visum te regelen. Deze was helaas gesloten, maandag doen we weer een poging. In plaats van een visum te halen zijn we naar de botanische tuinen gegaan die daar vlakbij waren, hier zijn we doorheen gelopen samen met een gids. Dit was erg mooi om te zien! Hierna hebben we nog een beetje rondgelopen en kwamen we een kapper tegen. Aangezien Bram zijn haar te lang was hebben we hier maar wat af laten halen. Dit was erg grappig! Nadat we bij een restaurantje hadden gegeten werden we weer opgehaald door 'onze taxichauffeur' Jeanbo. Onderweg kwamen we nog een jongetje tegen met een hele grote tumor in zijn nek en op zijn rug. We zijn met hem naar zijn huis geweest om het telefoonnummer te krijgen van zijn vader. Dit was een echte sloppenwijk. Dit was heel erg indrukwekkend om te zien! Willen jullie alsjeblieft bidden voor deze jongen en zijn familie dat we hem nog kunnen helpen!

Zoals jullie wel hebben kunnen lezen hebben we echt heerlijk genoten van God's schepping en voelen we ons erg bevoorrecht dat, naast ons werk op het schip, Hij ons op deze manier ook ontzettend zegent!!

Dank jullie wel voor jullie gebeden, sponsoring en leuke reacties!! Erg fijn om altijd weer te lezen!!!

Heel veel liefs en tot de volgende keer!!

Dikke kus Bram en Tineke

• 21 Oktober 2012 - 18:56

Sjoukje Kramer-rienstra:

Wat allemaal weer geweldige mooie dingen mee gemaakt. Super dat het zo goed gaat.
    En hopelijk kan dat jongentje geholpen worden.
    Heel veel succes verder, groetjes en dikke tut mem.

• 21 Oktober 2012 - 20:43

Riny:

weer een prachtig mooi bericht van jullie. ben blij dat jullie zo genieten daar.
    en vooral de goede dingen die jullie daar doen voor de zieke medemens.Hoop uiteraard ook dat het jongentje geholpen mag worden gr heit

• 22 Oktober 2012 - 10:01

Annemieke:

Lieve bram en tineke
    Fantastisch wat weer een verhaal. grappig jullie schrijven zo leuk over alles dat je helemaal meewandelt in het gebeuren ( alleen wordt je er niet zo moe van hahahaha)
    Fijn te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Neem vandaag maar een borrel op mij ( krijg je van mij , bij dezen; proost ) want ben vandaag weer een jaartje ouder geworden. Doe ik niet moeilijk over; zeg altijd maar, ben blij dat ik er nog ben en van alles en iedereen mag genieten, het is niet zo vanzelfsprekend ( maar daar weten jullie alles van).
    En natuurlijk gaan wij voor dat ventje bidden. pfff heftig.
    4 maanden getrouwd? waar blijft de tijd. Dat er nog heeeeeeeeeeel veeel maanden mogen volgen.
    Het ga jullie goed en een dikke knuf van annemieke
    AYIO xxxx

• 22 Oktober 2012 - 12:39

Anja:

Joehoe weer een verhaal van jullie!! Mooi om te lezen dat jullie even konden relaxen in Coyah. Wat een belevenis, tziet er even anders uit dat een weekendje weg in Nederland. Fijn dat jullie hebben genoten hebben van elkaar, de natuur en al het andere moois. Veel nieuwe genietmomenten wensen we jullie toe!
    liefs uit Groningen,
    Anja

• 23 Oktober 2012 - 20:03

Sietze:

Mooie verhalen, daarbij verbleken mijn eigen spannende avonturen.
    Afgelopen weekend met een vriend uit eten geweest in Zwolle, we hadden elkaar een jaar niet gezien, het was een superleuk weerzien. Heerlijke tapas gegeten met ook vis: grote gamba's en gefrituurde inktvisringen, lekker hoor Bram.
    Mijn vrouw was tegelijkertijd met haar zus uit eten ook in Zwolle en zodoende konden we samen op en neer pendelen. Ieder apart uit eten maar toch samen uit, samen thuis, klinkt best romantisch!
    Hinnie is in december uitgerekend en dan krijgt Koen een broertje of zusje. Ik lees dat jullie goed met kinderen zijn, hmmmm, nieuwe oppas?!
    Volgende week nog lekker een week met vakantie in de omgeving van Doetinchem. Geen open lucht bed en lekkere temperaturen maar wel een knus landal huisje.
    Laatste nieuws: een collega was vanochtend te laat omdat ze een bekeuring had gekregen voor geen licht. 45 Euro! Dat is volgens mij meer geld dan 8 ton Guineese franc.
    Ik heb haar een boete gegeven van 30 Euro voor het feit dat ze te laat was. Dat kun je je nu eenmaal permiteren als regie. He genietze en de groeten van Sietze

• 24 Oktober 2012 - 14:26

Karin:

Hoi Bram en Tineke,
    Ik heb " toevallig" jullie blog gevonden :) Leuk om jullie op de AFM te hebben leren kennen. Leuke dag gehad op het eiland Room en jullie verhalen over Coyah zijn ook heel herkenbaar. Echt een prachtig natuurgebied, genieten !!! Ik wil jullie nog even de groeten doen en jullie samen nog een hele fijne tijd en Gods zegen toewensen in Guinee. Groetjes van Karin (vriendin van Herma :) )